Jak wygląda praca influencera?

Przede wszystkim postrzegana z zewnątrz sprawia wrażenie pracy marzeń! Świat kreowany przez Influencerów bardziej przypomina codzienny american dream niż szarą rzeczywistość.

Czy faktycznie Influencerzy wiodą życie jak z bajki? Czy zarabiają fortunę i poza wrzucaniem zdjęć do sieci, jedynie leżą na nadbrzeżu tropikalnej wyspy, opalając się całymi dniami? Czy może pracują 24 godziny na dobę, ponieważ social media “nigdy nie śpią”? I jeszcze jedna kwestia – czy doświadczenie ma jakieś znaczenie?

Narodziny Influencera

Od czegoś należy zacząć – jak w każdym biznesie, liczy się pomysł, praca i… odrobina szczęścia – to nie takie proste zjednać sobie grono ludzi, przyciągnąć uwagę odbiorców i zbudować skupioną wokół własnej osoby wirtualną społeczność. Dlatego tak ważny jest początkowy zamysł wizerunkowy oraz systematyczne prowadzenie dialogu ze swoimi odbiorcami. Influencerzy wprawieni w boju to prawdziwi weterani kontentu i specjaliści od skutecznego sprawiania wrażenia.

Czas i miejsce

Dobór odpowiednich kanałów przekazu ma olbrzymie znaczenie, rzutujące na specyfikę “pracy” Influencera w bliższej i dalszej przyszłości. Twórcy zwykle wybierają najpopularniejsze platformy takie jak: youtube, instagram, facebook, tiktok, twitter. Dzięki swojej sławie portale te gromadzą dużą ilość osób mogących stać się potencjalnymi obserwatorami, fanami, czy klientami!

Kluczowe jest to, jaką społeczność wymarzył sobie Influencer – przy doborze pola swoich działań, powinien wziąć pod uwagę tematykę w jakiej chce się poruszać oraz to do jakiej grupy wiekowej chce komunikować. Oczywiście Twórca nie musi się ograniczać tylko do jednej platformy – co Influencer, to inna “metodyka” pracy.

Influencer – sąsiad z bloku czy celebryta?

Influencerem może zostać każdy (tutaj pisaliśmy jak tego dokonać). Nie musi (choć oczywiście może) stać się nim celebryta np. aktor, muzyk, czy sportowiec, ale również osoba na wstępie zupełnie nierozpoznawalna może realizować się w tym zawodzie. Celebryta, którego profil jest już popularny, ma dużo łatwiejszą drogę do rozpoczęcia podejmowania współprac reklamowych, ale jak zawsze – ma to swoje wady i zalety. 

Influencer w agencji influencer marketingu

Popularne profile w mediach społecznościowych zwracają uwagę wielu firm. Czekają one na podjęcie odpowiedniej współpracy reklamowej, która w najlepszy sposób przedstawi potencjalnym klientom jej produkty. Budowanie świadomości konsumenckiej jest niezwykle ważnym elementem wizerunku marki, przekładającym się bezpośrednio na jej zyski, dlatego firmy często powierzają poszukiwania influencerów profesjonalnym agencjom influencer marketingu, które prowadzą specjalistyczne doradztwo w tym zakresie. Osoby, które zgadzają się z poglądami wygłaszanymi przez influencerów oraz dzielą z nimi sposób postrzegania świata, są skore do szybkich zakupów produktów, które zostaną polecone przez idola. Opinia influencera ma znaczenie i właśnie na tym olbrzymim znaczeniu polegają jednocześnie międzynarodowe firmy, lokalne działalności oraz społeczność obserwująca codzienne relacje z życia Influencera. Każdy czerpie w tym zestawieniu.

Charakterystyka zawodu

W dużym uproszczeniu – praca Influencera polega na podejmowaniu różnorodnej współpracy reklamowej oraz wywieraniu określonego wpływu na zachowania swoich odbiorców. Barwny styl życia Twórcy, jego zainteresowania, czy poglądy potrafią idealnie pasować do wartości reprezentowanych przez szereg marek. Stwarza to bezgraniczne możliwości “ludzkiej reklamy”, która żywa i uosobiona trafia do odbiorcy w zupełnie innej formie niż “suchy” wyświetlony gdzieś ukradkiem komunikat reklamowy, który coraz częściej zostaje pominięty wzrokiem.

Influencer, który zostaje twarzą jednej lub wielu marek, może liczyć na spore korzyści finansowe. Jako czasowy przedstawiciel firmy stara się skutecznie przekonywać odbiorców do wartości marki i jej produktów. Wiarygodność Influencera w oczach odbiorców często budowana jest latami, ale na spektakularne efekty nie zawsze trzeba długo czekać. W tym zawodzie, tak jak w życiu – wszystko jest względne.

Wielkie zasięgi – wielkie korzyści?

Stawki Influencerów nie zawsze są zależne od wielkości jego wirtualnej społeczności. Duża popularność nie zawsze przynosi duże zarobki, oprócz ilości obserwujących profil, liczy się także częstotliwość i rodzaj reakcji społeczności na publikowane treści. Influencerzy w obrębie swoich współprac reklamowych mogą liczyć na wynagrodzenie m.in. za publikowanie zdjęć i wygłaszanie recenzji np. unboxing. Influencer na topie, może sprawdzić, że produkt przez niego zarekomendowany stanie się tak samo modny, a jego sprzedaż wzrośnie.

Współpraca nie zawsze opiera się na zapłacie pieniężnej. Firmy wysyłają również Twórcom swoje pełnowartościowe, często drogie produkty, które Influencer pokazuje swojej społeczności w ramach “odwdzięczenia się” firmie – w tym przypadku jest to barterowa współpraca z influencerem polegająca na wymianie produktów na usługę reklamową.

Kwoty pieniężne będące zapłatą za świadczenie usług reklamowych Influencera mogą być bardzo różnorodne. Niekiedy za jeden post z relacją można otrzymać nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych, czasami zaś są to kwoty rzędu kilkuset złotych za serię np. 3 postów. Konkretne kwoty oczywiście są słodką tajemnicą reklamodawcy i Influencera.

Nie tylko plusy

Reklama, wywieranie wpływu, kreowanie kontentu – prawdziwy Twórca, psycholog i sprzedawca w jednym? Oczekiwania obserwatorów nie zawsze łatwo jest zaspokoić – może to wiązać się ze stresem, czy szybką rezygnacją z wykonywania zawodu o tej specyfice. Influencer jest “skazany” na regularność wysyłania komunikatów, podążanie za modą, a jednocześnie unikatowe tworzenie treści, dla niektórych może być tematem gwarantującym nieograniczoną ilość wrażeń i inspiracji, a dla innych zbyt dużą ilością presji, niewiadomej i docierających zewsząd bodźców. 

Influencer nie powinien nudzić odbiorców, ani ich szokować – jest bezpośrednio narażony na krytykę, z którą też (często cyklicznie) musi się mierzyć. W tym zawodzie nie ma pewnej stabilizacji i nie ma wielkich regulacji – zamiast tego jest jednak swoboda, dowolność i praktycznie nieograniczone możliwości, którym kierunek nadaje człowiek podejmujący wybory – to od niego zależy, jak potoczy się jego unikatowa ścieżka kariery.

© 2019 – 2024 Folks. All Right Reserved. | Regulamin | Polityka prywatności |
Folks is a part of a group Good-one-group-logo