W marketingu influencerów istnieje powszechne przekonanie, że jeśli nie mamy sześciocyfrowego budżetu na aktywację twórców, to nie odniesiemy sukcesu – nie jest to prawdą. Chociaż z pewnością powinniśmy przewidzieć zainwestowanie pewnej kwoty pieniędzy w stworzenie kampanii kierowanej przez influencerów w mediach społecznościowych, nadal możliwe jest osiągnięcie celów przy niewielkim, napiętym budżecie – jak znaleźć dobrych influencerów, bez rozbijania banku?
1. Mikro Twórcy nad makro
Przy niewielkim budżecie bardziej opłacalna będzie praca z grupą mikro influencerów niż z jednym lub dwoma makro influencerami. Mniejsi twórcy mają zwykle od 5 000 do 30 000 obserwujących w porównaniu do makro influencerów, którzy gromadzą publiczność wynoszącą nawet milion obserwujących.
Jest kilka powodów, dla których polecamy podjęcie współpracy z mikro influencerami. Motywacja dotycząca rekomendacji tej strategii ma dużo szersze źródło niż fakt generowania niższych kosztów. Aktywacja kilku cieszących się mniejszych popularnością Twórców może pomóc dotrzeć do wielu różnorodnych odbiorców w tym samym czasie. Dywersyfikując wydatki, minimalizujemy ryzyko na wypadek, gdyby któryś z nich nie osiągnął satysfakcjonujących wyników. Poza tym może się okazać, że o wiele przyjemniej jest pracować z dobrze zapowiadającymi się Twórcami niż weteranami influencerskiego rynku. Stosunkowo niewielcy jeszcze Twórcy są często bardziej zdeterminowani w swoich działaniach oraz chcą zaimponować partnerom podjętych współprac reklamowych i nawiązać z nimi długoterminowe relacje.
2. Współczynnik zaangażowania
Liczba followersów nie jest dobrym wyznacznikiem “statusu” influencera. Współczynnik zaangażowania jest znacznie lepszym wskaźnikiem – pozwala dowiedzieć się, jak faktycznie działają publikowane przez influencera treści. Pozwala on rzetelnie zobrazować, jak często mikro influencer z wysokim wskaźnikiem zaangażowania, może być skuteczniejszy w działaniu niż Twórca pokroju makro otoczony adekwatnie większą społecznością. Za dobry wynik uważana jest już wartość wynosząca od 2 do 3%, ale wysoki wskaźnik często przekracza 6% – wtedy można mieć pewność, że treści rzeczywiście dotrą do potencjalnych odbiorców.
Przyjrzenie się wskaźnikom zaangażowania pomaga również zdemaskować fake influencerów, którzy kupili obserwujących (zwykle mają oni bardzo niskie wskaźniki zaangażowania) i pozwala wybrać tych, w których warto inwestować. Prawdziwi Twórcy otoczeni lojalnymi odbiorcami są kluczem do skuteczności całego przedsięwzięcia marketingu influencerów.
3. Para idealna
Angażując Twórców, dobrze upewnić się, że rzeczywiście wykazują oni zgodność z marką i jej wizerunkiem. Jest na to kilka sposobów, z których najprostszym jest znalezienie influencerów, którzy są już klientami. Ponieważ organicznie mieli okazję polubić produkt, będą tworzyć autentyczne treści oraz chętniej zostaną ambasadorami prywatnie poznanej i przetestowanej marki. Zawsze należy koniecznie zweryfikować, czy influencer naprawdę pasuje do DNA marki oraz uosabia jej wartości.
4. Grupa docelowa
Po znalezieniu idealnego mikro influencera z wysokim wskaźnikiem zaangażowania i silnym dopasowaniem do marki należy się skupić na potencjalnych odbiorcach. Kroki podjęte dotychczas nie będą miały znaczenia, jeśli obserwatorzy influencera nie znajdują się w odpowiedniej, preferowanej przez markę grupie docelowej.
Dobrym rozwiązaniem pozostaje skorzystanie ze specjalistycznych narzędzi analitycznych lub poproszenie influencera dane statystyczne dotyczące profilu. Przede wszystkim o podanie charakterystyki obserwujących począwszy od płci i położenia geograficznego po wiek. To najprostszy i najszybszy sposób weryfikacji. Wbrew pozorom nie tak trudno jest odejść od docelowej bazy klientów – szczególnie gdy personalny zachwyt nad stylem życia efektownego Twórcy, przejmuje kontrolę nad wizją długoterminowej owocnej współpracy związanej z morzem odbiorców i absorbujących ich uwagę treści.