5 najczęstszych błędów popełnianych w influencer marketingu

Marketing sieciowy musi stale dostosowywać się do nowej rzeczywistości medialnej. Szczególna odmiana reklamy z udziałem influencerów powinna więc spełniać coraz to nowsze, bardziej wyszukane i złożone potrzeby wirtualnej społeczności. Influencer Marketing jako jedna z najbardziej skutecznych form marketingu może przynieść olbrzymie zyski sprzedażowe czy wizerunkowe, ale tak jak każdy przekaz reklamowy, niesie ze sobą również ryzyko błędu – w efekcie niesprzyjających marce i jej produktom opinii oraz krytycznych komentarzy ze strony odbiorców. Jakie błędy najczęściej popełniane są w Influencer Marketingu? 

Niewłaściwy człowiek na niewłaściwym miejscu!

Czyli nietrafiony wybór Influencera. Profil osoby, z którą nawiązuje się współpracę, powinien być dokładnie przeanalizowany, a sam Twórca poddany ocenie pod lupą. Żeby Influencer Marketing był skuteczny, a wyniki przeprowadzonej kampanii wystarczająco satysfakcjonujące – nie należy wcisnąć produktów do zarekomendowania pierwszej osobie, działającej w świecie Influencer Marketingu. Nieodpowiedni Twórca nie tylko może nie przynosić korzyści, ale i narazić reklamodawcę na straty. Niezadowolenie widzów należących do grona obserwatorów danego Influencera jest w stanie skutecznie odstraszyć ich oraz potencjalnych konsumentów znajdujących się w niedalekim otoczeniu danej społeczności. W sieci, jak sama jej nazwa mówi – wszystko oparte jest na inteligentnych cyfrowych połączeniach. W dobie wielkich możliwości nawet jeden niewielki błąd wizerunkowy jest wart więcej niż tysiąc słów.

Fałszywe przekonania i brak własnego zdania!

Olbrzymim błędem jest wybieranie Twórcy np. jedynie na podstawie wyglądu czy wizerunku eksperta – ale czy ten ekspert ma przekonania zgodne z polityką firmy? Influencer powinien być dobrym przedstawicielem i świadomym ambasadorem marki i jej produktów. Twórca powinien utożsamiać się z jej wizerunkiem, dumnie reprezentując korzyści wynikające ze stosowania danych produktów czy korzystania z określonych usług przez nią oferowanych. Wiele firm wybiera do współpracy reklamowej Influencerów spośród grona swoich klientów – wtedy praktycznie można mieć pewność, że Twórca w autentyczny sposób zarekomenduje dany produkt. Brak naturalności, szczerości i rzetelności przed szeroką grupą fanów bacznie śledzących każdy ruch i komunikat Twórcy, ekspresowo wyjdzie na jaw. Obserwatorzy są bardzo wyczuleni na fałsz, wszelkiego rodzaju przekłamanie, czy udawanie. Wegetarianka nie przekona przecież obserwujących do odwiedzenia nowo powstałej restauracji ze stekami, a wielbiciel kotów nie poleci legowiska dla psów. Gra pozorów może być korzystna tylko wtedy, kiedy zostanie umiejętnie poprowadzona. 

NieZŁY kanał promocji

Należy mieć na uwadze, że nawet najlepszy z najlepszych Twórca nie będzie w stanie dotrzeć do docelowej grupy odbiorczej, jeśli fizycznie nie znajduje się ona w danym medium społecznościowym. Wybierając popularnego tik-tokera, nie można oczekiwać, że skradnie on serca wykładowców akademickich, oferując udział w konferencji naukowej albo zachęci grupę starszych Pań do zakupienia prezentów dla wnuków. Trzeba na samym początku zorientować się, gdzie można, ale i gdzie warto poszukiwać potencjalnych odbiorców, a dopiero potem wybrać adekwatną sylwetkę Influencera. Z założenia powinien on prowadzić działania właśnie na danym, określonym przez reklamodawcę kanale przekazu. W każdej branży zdarzają się wyjątki, ale nie należy liczyć na cud reklamowy, kiedy można zainwestować w rzeczywiste, skuteczne działania reklamowe i czerpać z nich realne zyski.

Strategiczna porażka

Brak strategii może pogrążyć nawet trafnie dobrane działania reklamowe. Chaotyczność i losowość treści publikowanych w mediach społecznościowych jest odpowiednia tylko wtedy, jeśli taką strategię świadomie się obiera – wtedy bałagan komunikacyjny występuje tylko pozornie. Strategia ma pewne założenia i solidne podstawy, na których opiera się podejmowanie i charakterystykę wszelkiego rodzaju działań. Dobrze dobrana i sumiennie przestrzegana, wyznacza właściwą ścieżkę do osiągnięcia wymarzonych celów. Choć jej kierunek może czasem się zmienić, a pewne praktyki i aktywności wypaść z danej cykliczności w realizacji planu – to z pewnością Influencer Marketing wymaga strategicznego podejścia, postępowania i analizowania wszelkich przedsięwzięć. W przypadku kompletnego braku strategii marketingowej z góry jest się skazanym na bardziej lub mniej spektakularną porażkę. 

Wielki Brat patrzy

Ostatnim z (wymienionych) błędów jest brak nadzorowania prowadzonych działań. Bez monitoringu sposobu komunikowania, analizy treści i nastrojów odbiorców związanych z ich publikacją – nie zazna satysfakcjonującego spokoju ten, kto chce osiągnąć sukces! Influencer co prawda nie powinien narażać się swoim fanom, nie wystawiać na falę hejtu, czy publikację kontrowersyjnych treści, ale warto jednak wiedzieć i widzieć jak przykłada się do realizacji powierzonych działań. Osiągnięcie celów marketingowych powinno być w domyśle częściowo pewne i nieść ze sobą pakiet korzyści dla firmy, a nie być jedynie potencjalnie możliwe. Dobry Influencer potrafi skutecznie zaangażować odbiorców do działania i wykonywania określonych czynności, nadal trzeba jednak pamiętać, że jest jedynie człowiekiem, a nie ma ludzi nieomylnych. Cykliczna analiza prowadzonych działań influence marketingowych pokaże wymierną wartość podjętej współpracy.

© 2019 – 2024 Folks. All Right Reserved. | Regulamin | Polityka prywatności |
Folks is a part of a group Good-one-group-logo